تبلیغات
کارشناسی سنجش و ارزشیابی تحصیلی و تربیتی شهرستان ایجرود - نگاهی به اهداف شورای معلمان در آموزشگاه


دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد
درباره وبلاگ:

آرشیو:

طبقه بندی:

آخرین پستها :

پیوندها:

پیوندهای روزانه:

صفحات جانبی:

نویسندگان:

نظرسنجی:

آمار وبلاگ:

align="center">Best Cod Music


Admin Logo themebox

نگاهی به اهداف شورای معلمان در آموزشگاه

پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390-11:25 ق.ظ

الف- قرآن
قرآن در سه جای مختلف به شور و شورا به صورتهای گوناگون اشاره كرده است كه یكی از آنها را بیان می كنیم. اول: سوره بقره آیه 233- دوم: سوره آل عمران آیه 159- سوم: شورا آیه 38
و الذین استجابوا لربهم و اقامو الصلوه و امرهم شوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون
و آنان كه دعوت پروردگار را اجابت كردند و بر پای داشتند نماز را و كارشان با مشورت یكدیگر است و آنچه روزی دادیمشان انفاق می كنند.

ب - سخنان پیامبر و ائمه علیه السلام
پیامبر و امامان بزرگوار درجاهای مختلف اهمیت شور و شورا بیان كرده اند كه ما در اینجا به ذكر دو مورد بسنده می كنیم.
1- لامظاهره اوثق من المشاوره ولاعقل كالتدبیر.
هیچ پشتیبانی قوی تر از مشورت نیست و هیچ عقلی بهتر از تفكر و تدبیر نیست.
پیامبر صلی ا... علیه و آله
بحار الانوار، ج 75، ص 100، حدیث 17)
2- آفه المشاوره انتقاض الاراء. آفت مشورت، شكستن رای هاست.
علی علیه السلام-غرر الحكم و دررالكم ج 1 فصل 16ص 305 ص 13)

مشورت و جایگاه آن درمدرسه
شورا و مشاوره یكی از مباحث مهمی است كه در فرهنگ اسلامی مورد توجه خاص قرارگرفته است. مشورت با مردم درمسائل مختلف زندگی و جامعه باعث رسیدن به راه حل های بهتر و دقیق تر و جلوگیری از تكرار اشتباهات می باشد. یكی از اركان مهم جامعه مدرسه می باشد. كه تصمیم گیری صحیح مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دراین تصمیم گیری مسئولین مدرسه و معلمین نقش ویژه ای را ایفا می كنند. كه تحت عنوان شورا می توان آن را مورد بررسی و نقد قرارداد.
شورای معلمان جمعی است از معلمان و اداره كنندگان مدرسه كه به منظور بحث و تبادل نظر و هماهنگی درامور آموزشی، پرورشی واداری آموزشگاه و تامین مشاركت معلمان درحسن جریان آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه تشكیل می گردد.
دنیای پر تحول امروز با تغییرات سریع و مداوم همراه است. پاسخگویی به نیازهای امروز و فردای دانش آموزان ایجاب می نماید كه دانش روز، در قالب روش های متناسب و جدید به دانش آموزان ارائه گردد.
تغییر و تحول در محتوا و روش، بدون مشورت و كمك متقابل معلمان با یكدیگر امكان پذیر نیست و این امر در شورای معلمان كه محیطی برای تبادل تجربه هاست، بهتر تحقق می یابد.
برای دست یابی به این نیاز لازم است شورای معلمان را تجهیز كرد و جوی را درمدرسه ایجاد نمود كه در آن آموزش بامحیط اجتماع و تحولات آن انطباق یابد.

اهداف وفواید شورای معلمان:
1- محلی برای بالابردن مهارت و كارایی معلمان در اثر آموزش در شورا
2- موقعیتی برای بهبود جو سازمانی و افزایش روحیه كاركنان و ایجاد الفت بین آنها
3- محلی برای بازگویی، تجزیه و تحلیل و بررسی هدف های تعلیم و تربیت دركل و اهداف مدرسه در جزء.
4- وسیله ای سودمند برای هدایت و راهنمایی همكاران جوان و آماده سازی معلمان جدید.
5- محلی برای تصحیح روش ها.
6- امكانی برای ارزیابی افراد از خود و دیگران.
7- محلی برای بررسی مسائل آموزشی، درسی، رفتاری و اخلاقی دانش آموزان.
8- ایجاد احساس شخصیت و مسئولیت در معلمان.
در مشورت كردن، محاسنی همچون تفقد از نیروها و دخیل كردن آنها در تصمیم سازی، شكوفایی استعدادها گزینش بهترین رای، ایجاد انگیزه و علاقه برای اجرای تصمیم نهایی، نهفته است.
راهبردهای بهبود و غنی سازی شورای معلمان
- افزایش اطلاعات معلمان از اهمیت و نقش شورا و وظایف و اختیارات آنها.
- تشكیل شورا با برنامه و اطلاع و دعوت قبلی باشد و ساعت شروع و خاتمه آن با استفاده از نظرات معلمان تنظیم و اعلام شود.
- مشخص نمودن موضوعات مورد بحث در جلسات، تا شركت كنندگان بتوانند اطلاعاتی در زمینه بحث موردنظر جمع آوری كنند.
- مشخص نمودن مكان شورا و توجه به مواردی از جمله گنجایش، نور، دما، صندلی، وسایل صوتی، دور از سر و صدا بودن و...
- اختصاص لحظات اولیه شورا به شنیدن نقطه نظرات همكاران.
- متكلم وحده نبودن مدیر در جلسات شورا.
- تنظیم برنامه های شورا به نحوی كه علاقه معلمان رابه فعالیت های حرفه ای افزایش داده و باعث ایجاد انگیزه شود.
- انتخاب دبیر جلسه برای نوشتن گزارش هر جلسه و تعیین رابط میان مدیر و معلمان به منظور طرح نظرات معلمان و مشخص كردن موضوع نشست بعد.
- تشكیل شورا به منظور آشنایی و آگاهی معلمان از شیوه نامه ها، قوانین، شرح وظایف، امتحانات، نظام نمره دادن،الگوهای تدریس، روش های نوین ارزشیابی و نحوه فعال سازی دانش آموزان در فرآیند آموزش.
- بحث در مورد دانش آموزان مشكل دار و ارائه راه حل های مناسب و مطلوب به منظور حل مشكلات این گونه دانش آموزان، مطرح نمودن مشكلات واقعی مدرسه و تبادل نظر پیرامون حل آنها.
- پیگیری مداوم تصمیمات اتخاذ شده در جلسات شورا
- اداره كردن شورا توسط معلمان به صورت نوبتی.
- بحث و تبادل نظر در خصوص تقویت روابط مربیان، معلمان و اولیای دانش آموزان.
- برگزاری جلسات منظم و مستمر، و بیان اهداف آموزش، انتظارات مدرسه از كاركنان، ملاك های دقیق ارزشیابی از عملكرد و راه های باز خورد آن به وضوح و به طور روشن.
- تشكیل شورای معلمان به صورت كارگاه آموزشی به نحوی كه استاد از خارج و دستیار از خود معلمان باشد.
- تشكیل شورا در قالب بازدید از مراكز علمی (در خارج از مدرسه) و بحث و نقد مشاهدات.
- تشكیل جلسه به منظور آگاهی از مشكلات معلمان (در صورت قابل طرح بودن) و بحث و تبادل نظر در مورد حل مشكلات.
- شركت مدیر در جلسات شورای مدرسه و فرصت دادن به معلمان برای اظهار نظر خود، و هدایت جلسه به هدف مشتركی كه هست و نتیجه گیری لازم از هر جلسه.
- برخورد مناسب مدیر مدرسه با نظرات معلمان.
- برگزاری جلسات به منظور رسیدن به هدف نه انجام وظیفه و ظاهرسازی و به خاطر رفع تكلیف.
- تدریس معلمان در شورا به صورت نوبتی به منظور مجهز شدن معلمان به الگوهای برتر تدریس.
- نمایش فیلم های تربیتی و آموزشی در شورا و بحث و تبادل نظر درباره آن ها.
- دعوت از مسئولان اداره جهت شركت در جلسات شورا به منظور آشنایی نزدیك با مسائل، مشكلات و نقطه نظرات معلمان.
- با اجتناب از طرح مسائل حاشیه ای، نگذاریم مدت زمان جلسات شورا طولانی، و باعث خستگی همكاران شود.
- دعوت از استادان مجرب و متخصص در خصوص آموزش مسائلی نظیر نحوه تهیه طرح درس، نحوه تدریس، نحوه به كارگیری فن آوری و...
-عدم سرزنش و تحقیر معلمان توسط مدیر مدرسه در جلسات شورا.
- ارائه مقالات علمی توسط معلمان در شورا و آشنا كردن معلمان با سایر موسسات علمی و آموزشی.
- دعوت از صاحب نظران مسائل تربیتی و مسئولان شهر،برای پربار كردن جلسات شورا.
- تاكید به وقت شناس بودن شركت كنندگان، آشنایی با موضوع بحث، ارائه تجربیات خود و احترام به نظرات و عقاید دیگران.
- مطرح نمودن مشكلات شغلی معلمان، از جمله روش های نوین تدریس، روش های آزمون سازی، طراحی و تولید وسایل كمك آموزشی و نحوه استفاده از آن ها در جلسات شورا.
- تنظیم محتوای شورا به گونه ای باشد كه علاوه بر افزایش اطلاعات علمی و حرفه ای، به طرح خلاقیت و ابتكار معلمان بپردازد و به حل مشكلات آنان كمك كند.
- دعوت از اولیای متخصص دانش آموزان در جلسات شوراهای پایه ای برای رفع مشكلات آموزشی و پرورشی.
- اداره كننده جلسه باید وقت شناس خوش برخورد، مسلط به مسائل مورد بحث و بی طرف باشد. ضمنا توانایی اداره جلسه را داشته باشد.
- ارائه مطالب مورد بحث در هر جلسه شورا به صورت مكتوب به مدیر مدرسه و پیگیری مدیر برای رفع مشكلات مطروحه در شورا

 نویسنده: محمد رهبر



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر